Kalau korang hantu sambal bolehlah buat stok ini di rumah. Untung buat sambal balado ni, sekali buat boleh guna untuk macam macam.

Boleh gaul dengan ikan, ayam goreng atau telur goreng. Buat nasi goreng dengan sambal ni pun boleh, 5 minit dah siap. Sambal ini juga boleh tahan 2 minggu, letak dalam chiller saja. Bila nak ceduk je.

Cara membuatnya dikongsi Mazliana Mazlan yang mendapat resipi ini dari sahabat adiknya yang berasal dari Indonesia.

Cara buat sambal balado padu, pelbagai guna

Bahan-bahan :

1 biji bawang besar
1 biji tomato
3 ulas bawang putih
3 biji cili merah
3 genggam cili padi (campur merah dan hijau ikut tahap kepedasan masing-masing)
2 inci belacan
2 sudu besar gula
Garam secukup rasa
Minyak

Cara penyediaan:

1. Ini bahan-bahannya. Saya kehabisan bawang besar yang betul-betul besar, jadi saya masukkan 3 biji bawang besar yang bersaiz agak kecil. Siapa yang suka pedas meletop, boleh lebihkan cili padi merah.

2. Kalau rajin, boleh tumbuk bahan-bahan ini. Cara saya yang kurang sikit rajinnya dan nak cepat, saya masukkan semua dalam food processor. Jangan letak air langsung ye. Kalau guna blender biasa pun boleh, letak air sikit je okay.

3. Kisar jangan lumat sangat, biar nampak ada serdak-serdak cili gitu.

4. Panaskan minyak, agak-agak je. Saya guna minyak masak lebihan goreng ikan bilis.

5. Masukkan dalam kuali. Masak sampai agak kering airnya untuk tahan lama, biar betul-betul kering.

6. Masukkan gula dalam 2 sudu. Saya guna organic raw cane sugar.

7. Masukkan garam Himalaya secukup rasa. Apa-apa garam pun boleh.

 

8. Siap! Boleh simpan dalam bekas dan masukkan dalam chiller. Tak perlu sejuk beku, boleh tahan dalam 2 minggu.

Ini salah satu menunya. Pecal lele gitu. Padu betul rasa dia.

Selamat mencuba!

Sumber: Mazliana Mazlan