Harga Bawang Mahal, Jom Kita Tanam Sendiri. Sangatlah Mudah & Senang Jaga

10285

 

Dah jadi kebiasaan kita memasak wajib guna bawang. Tapi sekarang harga bawang mahal, sekaligus menimbulkan rungutan kerana belanja dapur pun turut naik.

Memandangkan harga bawang belum lagi nampak akan turun apa kata bagi yang ada laman kita tanam sendiri saja. Cara penanamannya pun senang saja, boleh ikut perkongsian Azlina Mat Lazim ini.

Senangnya tanam bawang

1. Jika mahu tanam ubi bawang potong sedikit akar dan kepala bawang.

2. Jika untuk daun, hanya potong kepala bawang hingga nampak isi tengah.

Tujuan potong kepala bawang adalah utk percepatkan proses pengeluaran daun bawang.

Bawang yang dipotong akar tak boleh diambil daun nanti mati pokok bawang berebut nutrien

3. Untuk tanam bawang medium 2:1 Pasir dan tanah.

4. Penjagaan: Bawang tak perlu racun serangga sebab serangga pun takut dgn bawang. Bau busuk. Gunakan baja masa mula tanam saja. Saya tak guna baja.

Kena ingat bawang macam kambing, tak suka air. Jangan rajin siram bawang. Siram tengok keadaan.

5. Bila tunas bawang dah muncul tak perlu timbus. biarkan saja. Kalau bawang dah keluarkan bunga, kena buang. Kalau tidak ubi bawang kurus/kecil.

6. Tempoh matang ubi ni hanya 2 bulan lebih. Jadi kalau nak kenduri guna bawang banyak bolehlah tanam sebelum tu.

Kalau dah macam ini, tunggu lagi seminggu bolehlah dituai.

Tanam bawang hanya pada MUSIM PANAS tapi kalau untuk daun sahaja tiada musim. Tanam saja cuma kena pandai kawal air.

Tanam bawang BESAR (ubi banyak). Bawang kecik (ubi sikit).

Dah boleh tuai!

Kalau berhajat nak kenduri kendara dan guna banyak bawang bolehlah mula tanam dari sekarang. Selamat mencuba!

Sumber: Azlina Mat Lazim