‘Recyle’ Jeans Lama Kita Jadi Seluar Jeans Anak, Jahit Tangan Pun Boleh

918

 

Rasanya kat rumah kita banyak seluar jeans kita yang tak dipakai. Daripada tersimpan dalam almari, apa kata ubah jadi seluar jeans untuk anak terutama baby.

Kalau tengok perkongsian daripada Nor Aslina, cara buatnya mudah saja. Takde mesin jahit pun boleh buat. Sebab langkah yang dikongsi hanya mengggunakan jahitan tangan.

Bahan-bahan:

Jeans lama
Benang dan jarum
Jarum peniti
Getah pinggang
Pita ukur
Kertas minyak untuk pola seluar
Gunting
Kapur/marker/sabun (saya guna sabun dan marker)

Langkah membuat:

1. Terbalikkan seluar ke sebelah dalam macam dalam gambar.

2. Tampal pola seluar menggunakan jarum peniti. Pastikan bahagian tepi pola berada betul2 diatas bekas jahitan asal jeans. Bahagian bawah pola dihujung kaki jeans. Rujuk gambar di atas.

3. Lukis garisan sekeliling pola menggunakan kapur/marker/sabun.

4. Dah siap lukis, tanggalkan pola. Lukis garisan dikedua dua belah kaki seluar ya. Senang nak gunting nanti.

5.Gunting lebih kurang 0.5 inci dari garisan yang kita lukis tadi. Hati2 masa gunting, pastikan fabrik tak lari dan gunting mesti tajam tau.

6. Ni hasil lepas siap gunting kedua2 belah kaki seluar.

Haaa macam ni la rupa dia bila letak sebelah2. Dah ada rupa seluar kan. Langkah seterusnya, jom tengok!

7. Jahit bahagian kaki dahulu. Pinkan guna jarum peniti sebelum jahit, nak elakkan fabrik berlari sana sini Jahit dari bawah ke atas lebih senang, bagi saya lah. Nak jahit dari atas ke bawah pn boleh ye, ikut keselesaan sendiri.

8. Bila dah siap jahit, jadi macam ni la. Jahitan tadi matikan kat bahagian tajam yg kita lukis td tau, jangan jahit sampai habis susah nak cantum nanti.

Ni hasil lepas siap jahit kedua dua belah kaki. Hampir siap seluar kita. Langkah seterusnya.

 

9. Cantum kedua-dua belah seluar bahagian depan dan belakang. Macam biasa, guna jarum peniti. A cantum ke B ye.

10. Dah siap camtum boleh la jahit!

11 & 12. Hasil lepas siap jahit. Bahagian luar dan dalam.

13. Lipat bahagian pinggang lebih kurang 1.5 inci ikut saiz getah yang nak guna. Saya guna getah (+-) 1 inci jadi saya ada 0.5 inci untuk jahit.

14. Lukis garisan 0.5 inci dari bahagian kita gunting tu, lepas tu jahit atas garisan tu. Tinggalkan sedikit ruang untuk kita masukkan getah pinggang.

15. Lubang untuk nak masukkan getah pinggang. Cara ni untuk yang jahit tangan macam saya tau. Kalau guna mesin, letak sekali getah dengan kain dan tarik getah tu lepas tu jahit je terus sampai habis. Boleh tengok cara-caranya dekat Youtube.

16. Nak mudah, guna safety pin ya. Masukkan getah melalui lubang yang kita tinggalkan tadi. Getah tu ikut saiz pinggang anak, jangan ketat sangat ikut keselesaan anak ye, lepas tu tambah 0.5 inci dan potong.

17. Dah habis masukkan, boleh la jahit hujung getah. Ni sebabnya tadi kena tambah 0.5 sebelum potong getah. Boleh faham ye.

18. Akhir sekali, jahit bahagian yang kita tinggal tadi dan tarik-tarik getah bahagian pinggang tu untuk kemasan. SIAP!

Beginilah hasil seluar diy dari sehelai jeans lama Kalau nak tambah hiasan, boleh la beli stiker atau bunga-bunga kecik tampal kat seluar. Lebih cantik dan comel. Itu saja perkongsian saya. Selamat mencuba semua.

 

Sumber: Nor Aslina Tahir